Forskellige typer køretøjer har forskellige typer tændingssystemer. Formålet med tændingssystemet er at give den nødvendige gnist til at antænde luft- og brændstofblandingen i forbrændingskammeret. Tændingssystemets effektivitet har direkte indflydelse på motorens effektivitet og i sidste ende på køretøjets effektivitet. I dette blogindlæg vil vi se nærmere på, hvordan tændingssystemet fungerer, og hvordan det påvirker effektiviteten af dit køretøj. Tændingssystemet er ansvarligt for at levere den nødvendige gnist til at antænde luft- og brændstofblandingen i motorens forbrændingskammer. Tændingssystemets effektivitet har direkte indflydelse på motorens effektivitet. For at motoren kan køre effektivt, skal tændingssystemet levere en gnist, der er stærk nok til at antænde blandingen, men ikke så stærk, at den forårsager forantændelse eller motorklopning. Find ud af, hvor meget bilsporing koster, og hvor du kan få det bedste tilbud på 4-hjulsmåling. Sammenlign værksteder og find de bedste tilbud på Bilsporing på https://find-autovaerksted.dk/firehjulsudmaaling-sporing/.
Der findes et par forskellige typer tændingssystemer, som hver især har deres egne fordele og ulemper
Den mest almindelige type tændingsanlæg er den Tændrøret tændingssystem. Dette system anvender et tændrør til at antænde luft-brændstofblandingen i forbrændingskammeret. Tændrør er fremstillet af et keramisk materiale, der er elektrisk isoleret. Tændrørets spids er eksponeret for forbrændingskammeret. Tændrøret har en metalelektrode, der stikker ud fra siden af tændrøret. Metalelektroderne er forbundet til tændingssystemet.
Når tændingssystemet frembringer en gnist, springer den fra metalelektroderne gennem luft-brændstofblandingen og til jorden. Denne gnist antænder luft-brændstofblandingen, og motoren starter.
En af fordelene ved tændrørssystemet med tændrør er, at det er relativt enkelt og let at reparere
I de fleste tilfælde er en af fordelene ved tændingssystemet med tændrør, at det er relativt enkelt og let at reparere. Hvis et tændrør ikke virker, kan det i de fleste tilfælde udskiftes relativt let. En anden fordel ved dette system er, at det er relativt modstandsdygtigt over for motorvibrationer. Motorvibrationer kan få andre tændingssystemer til at gå i stykker, men tændrørssystemet er konstrueret til at modstå disse vibrationer.
En ulempe ved tændrørssystemet med tændrør er, at det kræver regelmæssig vedligeholdelse. Tændrør skal udskiftes med jævne mellemrum for at holde motoren i god drift. Desuden er tændrørssystemet med tændrør mindre effektivt end nogle af de andre tændingssystemer på markedet.
En anden type tændingssystem er det elektroniske tændingssystem. Dette system anvender en elektronisk styreenhed til at producere de gnister, der antænder luft-brændstofblandingen.
Det elektroniske tændingssystem er mere effektivt end tændingssystemet med tændrør. Der er også mindre risiko for, at dette system svigter på grund af motorvibrationer.
En ulempe ved det elektroniske tændingssystem er, at det er dyrere end tændingssystemet med tændrør. Desuden er dette system ikke så let at reparere som tændrørssystemet.
Det elektroniske tændingssystem er mere effektivt end tændingssystemet med tændrør, men det er dyrere.